Santa madonna

Idag har jag lärt mig ett nytt uttryck som jag skall börja använda till mitt andra väl använda uttryck "mio dio". Santa Madonna!

riktigt italiensk.. måste bara få till gestikulationerna, men som det ser ut nu går det riktit bra för mig!

Tack

Och där fick jag stömmen tillbaka, det tackar vi för!
Som jag sa, det händer saker HELA tiden!

Sono innamorata

Åh jag har fortfarande ont i lårmuskeln. Det är mer än en sträckning såå vet inte hur bra det är att jag går till träningen idag. Så fort jag joggar känns det som muskeln skall gå av.. Fäktrörelserna går bra, vad jag har testat, men le preparazioni fisiche vet jag inte hur det kommer gå. Kanske är det bäst att jag vilar en dag till och går imorgon. Vill inte skada muskeln helt.

Hur som helst. dagen har precis som vanligt bestått av plugg. Ni får ursäkta min svenska stavning ibland men har "tappat" svenskan lite...

Cazzo nu gick electriteten.. Well, Jag håller just nu på att sammanfatta en bok i Relazioni Internazionali kursen. Boken är på italienska, 360 sidor, sammanfattas till engelska. Kaptiel tre är inte helt klart och sammanfattningen är redan på 27 sidor... då har jag läst 117 sidor.. Kommer bli en lååång sammanfattning. Och det tar verkligen tid!
Men jag tycker det är roligt så dett är så jobbigt. Det känns mest bara som att man inte pluggar när man gör sammanfattningar för man printar inte in informaitionen som man gör veckorna innan en tenta. Ibland kan jag fortfarande komma på mig att inte förstå att jag är i Italien!. Så sjukt! Pratade med en italienare idag som jag lärt känna på Camplus och jag sa till honom att jag inte vill lämna Italien. Han tittade storögt på mig och skrattade! Han sa att det nog är bra för mig, eftersom jag varit så stressad att leva i ett land som ser livet lite annorlunda och mer avslappnat. Helt enkelt njuter av livet. Men å andra sidan sa han, så har det konsekvenser för alla gör lite som de vill och det är lite manjana här och där. Men detta är nog det landet som jag känner mig mest hemma i, förutom Sverige. Om jag inte börjat ändra uppfattning om det. Sverige älskar jag. Men det känns för litet, tyst och långt borta från övriga världen. I Italien är det liv hela tiden och det är alltid något som händer, det finns en annan passion för livet här. Kanske låter konstigt nu när jag förklarar men det är svårt att förklara min känsla. Man kan kanske förklara den som om att jag är kär. Jag är kär i Italien. Det är en kärlek som tar mig på äventyr, får mig att se saker med andra ögon, lite grann som när Aladdin hämtar Jasmine med sin flygande matta och hon får se världen från ovan molnen. Men sedan vet jag att min trygghet finns kvar i Sverige. Det är skönt att veta. För Sverige är ett bra land. Ett vackert land. Om italien är just nu min förälskelse, så skulle jag vilja likna Sverige med en föräldrers trygga armar att komma hem till.

Små ord

Mina vänner! Ibland kan små ord verkligen betyda mycket! En av amerikanskorna fick reda på idag att hennes pappa blivit frisk från cancer. Gud vad jag verklligen HATAR cancer! Hur som helst så skrev hon en status om det på facebook! Men jag kände att enbart trycka på "gilla" knappen inte var allt jag ville göra. Så under middagen här på camplus (nej jag gick inte till fäktningen för lårmuskeln värker för mycket och jag är rädd att det är en bristning så vågade inte träna idag) gick jag fram till henne och sa att jag verkligen är glad för henne och hennes familj och de är verkligen välsignade. Efter middag fick jag ett FB meddelande om hur glad hon blev över de orden. Det var små ord men för henne betydde det verkligen mycket. Man kan gilla statusar men det är orden som verlkligen betyder något. Ord som är lätta att uttala men som för en människa kan betyda hur mycket som helst. Kom ihåg det vänner, det är just de små orden som verkligen betyder något för människor. Små ord men med stor betydelse!


På begäran

Okej, träningen genomfördes igår trots en jävla smärta. Jag är envis och jag ger inte upp. Det var några gånger då det kändes som lårmuskeln skulle sprängas men med orden"bit ihop och kom igen" som en svensk floretttränare nyligen uttryckt sig, så tog jag orden till mig och fortsatte. Idag är det sådär, har inte testat hur muskeln fungerar explosivt men lite ont har jag fortfarande. Fan att jag skall vara så klantig. Jag gapskrattar högt åt mig själv när jag tänker på det. Om någon hade sett mig hade de nog trott att jag fått i mig X för många glas vin en måndagskväll. Dessvärre var det bara l'acqua frizzante och pasta pomodoro, så jag kan inte skylla på vinet denna gången.Det var ren och skär klantighet.
Appunto.

På begäran från Anton kommer här en bild på nyårsskorna. Jag har suktat efter dessa så länge men inte sett någon anledning till att köpa dem (anledningar som om man presterat bra på en tenta eller tävling etc) men helt plötsligt här i Bologna såg jag anledning till att köpa dem. Priset. 19 Euro (178 kr) och mitt hjärta kände kärlek, det var ett begär, en sukt, en förförelse som aldrig för känt. Skorna var tvugna att bli mina, och så av en "slump" råkade de hamna i en zara påse, som "råkade" följa med mig hem. Oops..


Colora la tua vita

Åh idag är en riktigt bra dag. Fick svar från den svettiga professorn jag har i RI och han sa att till muntan i januari kan jag välja om jag vill läsa de engelska texterna eller de italienska! Och jag skall läsa required redings for attending students! Jag älskar mitt liv nu!.

Satt och kollade igenom lite bilder igår kväll, då kom denna bilden upp! Fy vad jag saknar älskade Tiger, han var en speciell katt.. Går inte att beskriva med ord, men han var en familjemedlem över en tredje del av mitt liv. Kommer aldrig finnas en katt som honom..

Nu börjar folk sakta räkna ner för hemresor här på camplus. Inte i positiv mening. Mandy lämnar Camplus och Bologna nästa vecka men kommer igen i mitten av januari. Amerikanarna lämnar för gått om två/tre veckor. Så i helgen skall vi, eftersom Mandy är borta nästa helg, ut och fira dels hennes förlovning men också ha en av våra sista utekvällar tillsammans. Fattar inte att det gått en hel termin snart. Tiden har bara flugit förbi. Tyvärr har jag inte hunnit resa så mycket i Italien som amerikanarna, men i februari lugnar sig mina kurser och tänkte att jag skulle resa mer då! Skola först, sedan nöjen - dessa ord vet jag inte hur många gånger jag fått höra från Mamma och Pappa under åren, Men det är sant. Skola först nöjen sedan..

Nu skall jag forsätta plugga fram till halv sex och sedan blir det fäktning ikväll. Igår och i söndags var det val här i Bologna (Emilia- Romagna?) så det var ingen träning igår. Jag har lyckats sträcka min ljumskmuskel så vi får se hur bra prestation det blir på träningen. Det var nämligen så att jag kom till mitt rum igår efter middagen (som var helt mörkt) och jag orkade inte tända lampan, skulle sätta mig på stolen och slå på datorn men måttade lite fel på avståndet och satte mig på golvet istället för stolen.. därav sträckningen.. Well är man lat och inte orkar tända lampan får man skylla sig själv..

Jag funderar också på att anamma den nya trenden i Italien. Blå solglasögon, vad tror ni? Färg piggar ju alltid upp! Eller bara för att inte vara som alla andra kanske man skall köra på rosa?





Gabri

Guud jag hade så svårt att somna i natt. Gick och la mig kvart över tolv och somnade inte förrän kl 3. Små trött idag men inte så farligt som jag trodde. Gud jag älskar måndagar. Måndagar och tisdagar är mina lediga dagar här från skolan - inga lektioner. På måndagar har vi också lakanbyte och städning! Så bra start på veckan.! Nu sitter jag med en sammanfattning som skall göras, men har tappat lite koncentration förnärvarande..

Carris om du ser detta! KOlla din mail! Skickade ett meddelande i fredags eller lördags :) Nu skall jag fortsätta.

Btw, jag har fått ett nytt smeknamn här nere - Gabri!

ciaociao

marriage

Den dagen jag gifter mig och jag och pappa skall dansa "father-daughter" dansen då skall denna låten spelas. En av de absolut finaste låtarna jag vet!

http://www.youtube.com/watch?v=VTxnqUhhlIY

Söndagsmiddag med Mandy

Nu skall jag och min fina Mandy äta söndagsmiddag på en japansk restaurang i närheten av vårt Camplus. Jag vill höra ALLT om hennes förlovning!

Puss till er !

TGIF

Idag var det riktigt jobbigt att gå upp till morgonens lektion. Men jag gjorde det och jag är glad för det! Intressant föreläsnin och health and food protection in the internal market and for the customer union med en gästföreläsare! Efter lektionen, när jag var på väg till Feltrinelli bookshop för att köa överstryckningspennor, så sprang en tjej, Silvia i kapp mig. Hon är student här i Bologna också och tar samma kurs som mig. Men eftersom man måste betala för studierna här så jobbar hon samtidigt och har inte alltid möjlighet att komma till klassen. Hon tog kursen förra terminen men hade inte tid att studera allt. Vi bestämde att vi skall plugga ihop och jag gav henne den informationen som hon hade missat.

Nu skall jag skicka in en grej som skall hjälpa Anton i hans C-uppsats, plugga och sedan är det fäktning och pizza med fäktfolket

Ibland har jag fortfarande svårt att förstå att jag är i Italien och förverkligar min dröm.. Försöker att inte ta allt förgivet. Jag vill ALDRIG lämna Italien..

pics

Bilder från min och Hannahs första apperitivo!


paniken som infinner sig när...

Godermorgon i denna stad! I Italien kan allt hända. Det är full rulle hela tiden! Igår tex satt jag på bussen i vanlig ordning till fäktningen, vid en av hållplatsrna kommer det på två män, ca 30 år gamla, som verkar vara lite små fulla och de stinker verkligen öl. Inget mer med det.. Men sedan när bussen börjar köra visar de fram sina legitimationer och då visar det sig att det är biljettkontrollanter. Om jag tidigare skrivit att jag inte är så "italiensk" av mig för att jag köper biljett var jag nu oerhört tacksam för att jag gjort det. Från och med nu skall jag alltid köpa biljett! En annan sak som jag kom att tänka på igår är hur det blir en annan atmosfär på bussen precis innan dessa personer (biljettkontrollanterna) visar att de är biljettkontrollanter. Det räcker md att någon råkar se deras id kort runt halsen och så börjar dessa människor skruva på sig, famla efter biljetten, försöka hitta den i ett allt mer desperat försök, detta smittar sedan av sig och det skapar en panik kaotisk atmosfär på bussen. Det sprider sig från människa till människa, och sedan när biljettkontrollanterna hoppas av infinner sig lugnet. En liten små reflektion så här på förmiddagen!
Idag är det inga lektioner och ingen fäktning. vilket på ett sätt är bra för Marco, vår fystränare mer än bokstavligt talat dödade mina benmuskler igår.

Later

ciaciao

Better in time

Idag trodde jag att det skulle bli en stressig dag för jag hade lektion mellan 11-13 och min koordinator hade office hours mellan 11.30 och 13.00. Jag behövde få mitt learning agreement signerat av henne. Men när jag kom dit fem i ett träffade hon andra studenter och bad mig vänta, efter 40 mins väntan fick jag äntligen min signatur på pappret och hon är verkligen världens trevligaste! Om min professor i RI är knepig som f*n så är min koordinator den totala motsatsen, så trevlig och öppen och hon bad till och med om ursäkt för att jag fick vänta så länge. Hade jag några frågor i framtiden så var det bara att skicka ett mail och bestämma tid så skulle hon hjälpa mig. Oftast tar koordinatorerena som är professorer, endast emot elever på sina office hours, men med informationen i ryggen, det som hon sagt till mig, kände jag mig lugn. Jag fick under lektionen ett sådant ha-begär av sushi, så jag gick till mitt favvoställe. Man betalar 15 euro och får äta HUR mkt man vill. Jag älskar det stället!
Nu skall jag plugga lite och sedan har jag fäktning, behöver gå om två timmar ca..!
Puss och kram


IRRITERAD

åh så irriterande. Om jag var irriterad innan är det inget mot vad jag är nu! Hade skrivit ett inlägg om idag men det publicerades konstigt nog inte..
Hur som helst. Det är nu officiellt att vår professor i Relazioni internazionali är typ schizo. Eftersom jag pratat med honom förra veckan bestämde sig Hannah för att prata med honom idag. Jag väntade på ett närliggande cafè eftersom jag visste att det kunde sabba våra chanser rejält om han såg mig. Han är den typen av professor. Professorn failade oss på midtermen för att vi hade läst de italienska texterna istället för de engelska (båda typerna av texterna är baserade på samma saker), och nej det var inte själva språket italienska han failade oss på för examen var på engelska. Hur som helst så är de elever som failade midtermen ute ur kursen förutom erasmusstudenterna. Av 200 elever failade professorn 60 % om inte mer, av studenterna. Man kan tro att detta beror på att vi inte studerar men det är fe, när man under lektionerna pratar med de italienska studenterna kommer de fram att inte ens de förstår ett skvatt om vad han pratar om, och då är det hyfsat lätta saker..

Men detta är inte det värsta. Jag och Hannah har kommit fram till att professorn hatar blonda tjejer. Vi är de enda blonda i hela klassen och idag kände han inte ens igen Hannah (vi sitter dessutom alltid längst fram). Innan midtermen var vi "studenti frequnentari" men efter midtermen har vi blivit "non-frequentari" vilket innebär att vi inte behöver gå till lektionerna. Vi har gått på ALLA lektioner efter midtermen och tillsammans har vi missat 3 på hela terminen. Hur som helst, italienarna som är inte klarade midtermen är ute från kursen, erasmusstudenterna har en chans till. En munta i januari. Och nu till det irriterande. Han har gett en rysk tjej som inte klarade midtermen en andra chans att ta den, med samma frågor (!?) men jag och hannah som inte klarade den får inte ta den. Vi skall istället ta muntan i januari som är på HELA kursen, och dessutom måste vi läsa texterna för "non-frequentari" vilket är fler texter än för "frequentari", om ryskan (som gjorde sämre resultat på midtermen än mig och Hannah)klarar denna tentan (den extra möjligheten som hon fick) kan hon istället ta den skriva tentan i december. Muntan kommer vara på antingen engelska eller italienska. Men vi måste läsa alla texter på italienska. Okej om vi skall se det positiva så kommer vi förbättra vår italienska. Men jag tycker det är orättivist varfr den ryska tjejen, som gjorde sämre än oss, får en ny chans och inte vi.. Jag tycker det är fel att han är så jävla otrevlig, aldrig vill svara på frågor och hela tiden refererar till internet när man har frågor, man får aldrig något svar ut från honom..

Jag förstår varför italienska studenter protesterar och demonstrerar nu som på 60-70 talet.. Funderar på att joina.. Nu är ja så irriterad att jag inte vill skriva mer.
Puss och hejj!

Sunday

Godendager! Har precis kommit hem från Bolognas chokolad festival, där fanns ALLT. Allt från crepes, fondue, chockaldskulpturer etc. Jag och Erin traskade runt där och sedan åt vi en pasta på ett ställe nära piazza maggiore. Jag har varit lite småtrött idag för jag var ute både i fredags och i lördags. Fredags tog jag och Simone några öl/drinkar och igår var jag, Erin och två albanska tjejer, Raserida och Era på en klubb uppe på kullarna. Capaninna! Det är en av Bolognas elegantaste nattklubbar men vi råkade välja en dag när det va mest yngre personer där. Ibland förstår jag min inte på de italienska systemen. På många barer och klubbar betalar du för din drink först på ett ställe, sedan måste du gå till ett nytt ställe och beställa drinken. I detta fallet på Capannina betalade du i ena änden av rummet och hade crisscrossa genom massan på höga klackar, i ett försök att inte bli nedknuffad, för att beställa drinken i baren på andra sidan. Samma sak med inträdet, du betalade när du skulle gå ut från klubben (!?) Synd för den som drack upp alla sina pengar för då kommer den inte ut!. Det tar på krafterna att bli äldre och jag är inte 20 längre och har nog lite svårt för att klara två dagar i rad, dessutom dödade Marcos övningar mig i fredags och jag har en sådan jävla träningsvärk i armarna/armhålorna att jag har svårt att lyfta armarna, men jag klagar inte, det vissar på att musklerna är på väg tillbaka. Jag väntar på att Raserida skall lägga upp bilder från igår på FB så skall ni få se..

Jag älskar att träffa människor från olika länder, och nu har jag inte bara blivit inbjuden till Frankrike och Brasilien av Mandie utan också USA av Erin och Albanien av Raserida och Era. Jag skall definitivt åka till Albanien. De har ett hus vid havet och jag har sett bilder, det är såååå vackert!!

Nu skall jag se solsidan

a dopo!
puss

fredag!

Buonasera! En chocklad festival började i onsdags i Bologna, om jag inte redan nämnt det, och den skall tydligen vara FANTASTISK! Skall dit imorgon eller på söndag

Hade EU lagstiftningskursen idag, föreläsningen handlade om internal market och komplikationer kring EU lagstiftningen och de nationalla lagstiftningarna. Pratade med prof.essa efter lektionen och tog upp fallet ang "snus". Hon vad inte medveten om processen så nu skall jag knåpa ihop ett mail med mer bakgrundsinfo och lite frågor som jag har ang fallet. Hon kommer antagligen ta upp det på onsdag när vi har nästa lektion eftersom hon ville diskutera det i klassen också. Efteråt hade jag svenska lektion med Luigi som börjar bli riktigt duktig, hans syster som också vill lära sig svenska, är så ledsen att hon inte kan vara med varje fredag när vi har "lektion" för de bor i Modena och hon går på gymnasiet där, så Luigi har bjudit mig att komma till Modena snart. Får se när det blir för har en del att göra..

Snart fäktning och efter fäktningen idag skall vi äta pizza. Det är en skam att svenska pizzor är så "dyra" i jämfört med italienska. Jag betalar, när jag beställer till camplus, mellan 3.5 -4,5 euro för en pizza och då är det med dricka och hemkörning, alltså totalt ca 39 kr.. 39 KRONOR!!!! Du får inte ens en kaffe på espresso house för det... Helt galet bra!

Fick reda på igår att inga studenter kan bo på camplus mellan den 22 dec till 6 jan.. funderar på om jag skall komma hem.. Vet inte riktigt hur jag skall göra, vill inte lämna Italien, men samtidigt lockar ett svenskt julbord ganska mycket, mamma kommer ju som sagt förhoppningsvis ner, men vet inte hur länge hon stannar så då kanske det är bättre att fira i Sverige?
Annars funderar jag seriöst på att hyra en stuga i bergen.. typ själv och njuta av naturen och lugnet.. kunde vara något.. Hm mycket tankar, än är vi inte där även om julpyntet kom upp här innan Halloween!!

ciaociao

Torsdag

Gick upp tidigt imorse för att delta på en konferens som Juridik fakulteten anordnat för oss studenter. Konferensen gästades av ett flertal kända professorer som även på ett eller annat sätt jobbat med framför allt Lisabontraktatet men också tiden innan inom EU. Det var jätteintressant och hölls i SALA ARMI på juridik fakulteten. Men efter fyra timmars konstant lyssnande och framför allt efter den italienska professorns framträdande i femtio minuter (varje professor hade 25 min till förfogande) så började öronen domna av. Väl här hemma på camplus blev det lunch med Mandie, lite plugg men sedan var jag så trött, och har varit de senaste dagarna, att jag gick och la mig. Två timmar vaknade jag lite piggare. Men jag undrar vad det är för trötthet. Jag tror kroppen reagerar på att jag inte är van vid att träna så här mycket och så sent och sedan gå upp tidigt på morgonen. Sover ganska dåligt vissa nätter och drömer oftast obehagliga saker..

Pratade en lång stund med Magda igår innan min lektion med henne. Och det är väldigt intressant, hur hon kan se saker som ingen annan sett tidigare. Hon sa också att hon såg på mig att själva tävlingen var mer ett psykologiskt hinder för mig. Jag fick tydligen ett helt annat ansisktuttryck uppe på pisten än vad hon sett tidigare. Detta skall inte tolkas positivt. Hon frågade mig om jag var rädd för att misslyckas, rädd för att inte tälvingen skulle gå som jag ville. Jag svarade JA. För det var så det var. Jag är rädd för att inte prestera max och därmed låser jag mig själv. Idag har jag tagit paus från träningen och sovit och försökt få bort smärten och tillbaka energin. Hoppas det går.

Till Lisa

Till Lisa; nej tyvärr tror jag inte det. Han är en professor, eller docente, som kör på ett system där han har all makt. Han skiter fullständigt i om jag tränar eller inte. Efter vår lilla sammandrabbning i pausen på lektionen tror jag inte att jag är mer populär, visserligen bad han om ursäkt. Men jag måste samtidigt tacka honom. Han och liknande personer får mig att träna/plugga hårdare. Han skall inte kunna hitta några fel i januari. Hoppas bara den blir på engelska. Men inga fel.. Så enkelt är det. You don't mess with blonde swedish girls. basta così...




nu kom min pizzamed bud!

kram ciaociao

Blond i Italien ger en inte alltid fördel...

Så jag har verkligen varit lat med att uppdatera.
I lördags hade jag tävling som inte gick så bra, fäktmässigt har jag utvecklats men jag föll tillbaka till mitt gamla sätt att tänka och på så sätt låste jag mig själv i matcher som jag borde vunnit. Tränare hårdare nu, inte bara fysiskt men också psykiskt.
När jag kom tillbaka till camplus hade amerikanarna organiserat ett togaparty som var jätterolig, och de hade gjort så fint med dekorationer. Open bar säger mycket och jag tror det var väldigt många som mådde som de förtjänade dagen efter...
På söndagen träffade jag en tjej från albanien som jag lärt känna och hennes kusin. Vi tog en kaffe och sedan strosade jag runt i Bologona och tog en kaffe lite här och där och bara njöt av höstvädret, även om det inte var det optimala. Det har börjat regna väldigt mycket här det senaste och Venedig har enorma översvämningar. För er som har mig på Facebook kan ni si en video jag lagt upp från Venedig. Jag hade tänkt åka till venedig nu till helgen men det blir nog inte så..

Igår var det fäktning och lektion i RI. Appropå Relazioni internazionali kursen är det nu bekräftat att vår professor hatar blondiner. HATAR. Jag och Hannah gick till hans kontor idag för vi hade några frågor ang kommande resultat och hämta ut den gamla tentan. Professorn har stora klasser, över hundra elever i varje, men han har bara en timma per vecka där han är tillgänglig att träffa och ställa sina frågor. Det var fler än Hannah och mig som hade tänkt se honom idag så efter att vi väntat över femtio minuter gick vi. Det verkade dessutom som han hade muntlig exam idag med studenter och när vi frågade de som också väntade utanför så visste de inte heller om det var enbart munta idag eller möte för frågor. Det är lite problemet med hans kurs, Ingen vet något. Han vill inte svara på frågor heller utan ber en att kolla hans hemsida. Iaf under lektionens paus så gick jag ner för att ställa några frågor och professorn började anklaga mig för att ställa frågor om information som jag redan visste, vilket jag inte gjorde. De andra Erasmus studenterna hade frågat ibörjan av terminen ifall vi kunde få frågorna på engelska för de ansåg det för svårt med italienska. Jag var inte en av dem och visste inte detta.. Hans tonläge och sättet han sa saker på gjorde mig riktigt irriterad och jag kan förstå varför italienska studenter protesterar.. Idag i Napoli har det varit riktigt stora studenkravaller.. Hur som helst, det som oroar mig är att han har makten över mina betyg och han är en professor som mycke väl kan faila en person beroende på att han inte tycker om den.. Nästa vecka skall vi försöka gå till hans office igen men jag kommer inte visa mig närvarande för jag tror det kan dra ner oss (mig och Hannah) så jag skall gömma mig i närheten, sedan skall jag ge hannah ett papper där det står att jag bekräftar att hon har rätt att se mitt tentaresultat (med min underskrift) och sedan får vi se.. Till oss har han sagt att tentorna skall göras muntliga, och enbart muntliga om man failat en tenta. Idag fick en ryska rätten till att göra en ny skriftlig tenta, fast den skulle varit munta.. så det är så systemet ser ut och det är allt mer uppenbart att han inte gillar mig och Hannah som dessutom är de enda blonda i klassen... Ibland är det inte alltid en fördel att vara blond i Italien..

Från Bologna till Stockholm

Det verkar som jag skall flyga lite överallt i några terminer till. Inte mig emot! I mars påbörjar jag nämligen min praktik på svenska representationen i EU kommissionen i Stockholm!! Skönt avslut på veckan och jag har haft så många olika känslor denna veckan att jag började gråta (typ) när jag fick reda på det. Allt bara släppte!! Bologna nu, Stockholm i mars! Allt flyter på och nerositeten för imorgon känns mindre
Trevlig helg!!

PUSSS

tävling imorgon

Så råkade försova mig idag. Inte bra inte bra.. Var uppe ganska sent igår för att sammanfatta ett sista kapitel i eu lagboken.. Igår hade jag även ett språktest för svenska ambassaden i Rom. Artikeln var mycket lättare än förra året, men de väljer alltid så knepiga artiklar som blir svåra att sammanfatta. Vi får se hur det går där också. Väntar fortfarande på besked ang min telefonintervju.

Imorgon är det tävling, första kvaltävlingen för italienska mästerskapen. Man behöver vara top 32 för att kvalificera sig. Vi är över 80 fäktare och 14 pouler (grupper för gruppomgången). Jag har en svår poule men ingenting är omöjligt. Nu måste jag bara fokusera på att få bort de gamla stresssymptomen jag sett komma fram. Nervositet och stress var (är?) min specialitet... inte bra.. måste få bort dem...

åhhhhhh

Utveckling sker inte på ett plan - samarbete och multitasking är svaren

Jag vet att detta inlägg kommer väcka många känslor i fäktsverige, och det är bra. Det behövs lite temperament och känslor. Viljor och tankar. Sedan krävs det aktiv handling. Jag vill börja med att säga att detta inlägg vänder sig till florettfäktning då min starka sida inte är värja.

Om man någonsin har tagit lektion av en Maestra eller Maestro då har man ingen känsel kvar i armen, du har mjölksyra i benen och huvudet är så slut att du knappt vet vad fäktning är. Har man tagit lektion och fått uppleva den typen av fäktning, då förstår man efteråt, när huvudet fungerar igen, vad fäktning är. Man förstår dess innebörd och man ser saker och ting från olika perspektiv.
Efter sju, snart åtta veckor i Italien, börjar jag se fäktning från andra point of views. Jag börjar inse att florettfäktning i Sverige är långt ifrån världstoppen. Jag börjar inse att det finns så mycket i florettfäktning som vi inte praktiserar i Sverige. Det finns saker som vi inte tänker på och det finns saker som jag börjar inse nu är viktiga för att utvecklas som fäktare. Och tränare.
Efter att ha spenderat två månader med fäktning i världens bästa fäktnation inser jag hur mycket svensk florettfäktning saknar. Vilka perspektiv vi inte ser.

Många pratar om att italienskt benarbete är sååå fantastiskt. Jag håller med. Det är fantastiskt. Det är snabbt och explosivt. Det är i en klass som vi i Sverige är långt ifrån att uppnå. Men här finns också en felaktig syn. Svenskar ser på italiensk fäktning och nämner benarbetet. Ja, det tränas, men vi glömmer en viktig sak. Koordinationen. Koordinationen mellan alla kroppens delar. Vi i Sverige fokuserar på ben. Italienarna fokuserar på koordinationen. Jag skulle vilja påstå att deras benarbete är med koordination än just explosiv styrka.
Efter att ha tagit lektion av en italiensk Maestra inser jag att italienskt benarbete handlar om koordination. Visst, explosivitet och muskler är viktiga element. Men du kommer ingen vart om du inte koordinerar det. Tittat man på en match på världsnivå, inser jag nu att rörelserna de gör, är rörelser i koordination med varandra. Inte enbart arm-stöt-träff. Det är koordination som ben-arm-ben-arm-attack/försvar-stöt-ben+arm-ben-attack-försvar-attack-stöt. Det går inte att förklara om man inte upplevt det själv. Det går inte att förstå kombinationen om man inte lärt sig den
Jag säger inte att vi tränar fel i Sverige. Men vi bör utveckla vår träning mer. Vi bör utveckla element som vi ser som ex benarbete till att inse att det ligger andra faktorer bakom. De italienska lektionerna fokuserar mer än 60 % på koordination. Enbart koordination. Inom lektionerna eller fäktträning har du inte benarbete. Benarbete ligger i den första träningen där det är träning av hela kroppen. Övningar där kroppen tränas i rörelser som liknar eller är benarbete.
Koordinations träning är något vi saknar i Sverige. Vi har möjligtvis några moment under våra lektioner som skulle kunna klassas som ÄKTA koordinationsträning. Men det är bara några moment. Att fäkta på en högnivå kräver att din koordination är bättre än vad den är idag. Jag kan säga att jag aldrig tidigare haft lektioner som fokuserer så mycket på koordination. Och ja jag har förbättrats enormt dessa månader.
Koordinationen är ingenting som man kan se via youtubeklipp. För du kommer inte förstå övningarna. DU kommer se det som ”vanliga” övningar under en lektion. Det är fel. Koordinationen är gömd inom lektionerna. Man kan inte lära sig koordinationsövningar som dessa om man inte sett dem i verkligheten och praktiserat dem. Jag är ledsen att säga det men så är det.

Efter 13 månaders skada, en skada som gjorde att jag knappt kunde gå, knäet kändes som det skulle sprängas, så vet jag att jag inte är på min högsta nivå och till tävlingen i helgen är jag en uppgift från min Maestra, sätta in min koordinationsträning i tävlings sammanhang. Där ser ni hur viktig koordinatinen är för italienarna.
På italienska träningar har man något som kallas preparazione fisico. Vi har det en timma före själva fäktträningen. Efter har vi en och en halvtimma fäktning. Det är inte att springa idioten tre gånger, göra 100 armhävningar etc. Nej det är träning för kroppen men med fokus på fäktrelaterade övningar. Dessa övningar görs inte tills du spyr och inte kan fäkta, dessa övningar är medel till att hjälpa dig i din fäktning. Det är ett medel till att utveckla muskler, spänst och explosivitet i ett tillstånd så att du kan orka fäkta non-stop i en och en halvtimma plus lektion. Dessa övningar är något vi borde inspireras av och göra likadant. Jag vet att trekanten har haft/har bra övningar som med dessa italienska övningar hade varit de ultimata.
Att se Vezzali fäkta sina matcher, det ger min nu en förståelse för hennes fäktning och hur hon tränar. Det ger mig en förståelse för hur hon har blivit så bra. Vi saknar detta i Sverige. Koordination. Det går, som jag skrev tidigare, inte att lära genom att se klipp på internet. Man måste åka till ett land som ligger i topp på världsrankingen och praktisera. Efter två månader och hård träning, sitter fortfarande inte alla moment av koordination. Det tar tid.
Svenska tränare måste åka till länder där det finns bättre tränare än de själva, se , lära och utvecklas för att sedan ta med kunskapen till Sverige och praktisera med sina elever. Svenska tränare idag lägger all sin kraft på att deras elever skall utvecklas, det gör alla tränare. Men hur skall en fäktelev kunna utvecklas om inte tränaren utvecklas?
Tränare kan inte förvänta sig toppresultat från sina elever om de inte utvecklas själva. De är ju faktiskt tränare. För att elever skall utvecklas krävs en tränares kunskap. Men kunskap, inom idrott, är kortvarig. Du är en baskunskap, men i takt med att idrotten utvecklas måste tränarna utvecklas själva. Annars kommer aldrig resultaten komma. Jag är ledsen att säga detta till alla som läser, men som svensk florettfäktning ser ut nu, kommer vi inte att ta några medaljer på stora mästerskap på väldigt lång tid. Vi tränar inte fel, men vi måste ändra träningstekniken, tränare måste lägga in kunskap till elever om kost och vila också. Två element som är enormt viktiga. Visste ni att om man inte dricker tillräckligt med vatten under en tävling/träning, kan du tappa upp till 25% av din maximala kapacitet. Till alla fäktare som läser detta, hur många av era tränare har berättat det för er?
Vi kommer aldrig uppnå en fäktning på ex italiensk nivå om vi inte ändrar oss. Om vi inte lär från dem som är bättre. Tränare måste åka till länder och lära. Lära sig från bättre tränare. Hur skall du som tränare kunna jobba upp en världsmästare om du själv inte har kunskapen från de som är bättre än dig? Hur skall din elev bli bättre om den inte får kunskapen som krävs?
I dagsläget vet jag tre tränare i Sverige som hela tiden jobbar för att utveckla dem själva. Tränare från två olika klubbar. Jag tänker inte säga namn för de vet själva vilka de är. Hur skall ni som tränare kunna förvänta er resultat från era fäktare om ni själva in jobbar? Om ni själva inte utvecklas? Ni är de som förmedlar kunskap till fäktare. Den höga nivån av kunskap som krävs för att utveckla fäktare till elitfäktare på världsnivå, den finns inte i Sverige nu. Men det är inte försent att försöka hitta den. Tränare kan inte kräva av sina elever att de skall prestera resultat när de inte får kunskapen till hur de skall göra. Inga resultat kommer enbart från en fäktare, det ligger alltid en tränare bakom.
Det finns så mycket kunskap därute som tränare inte ser, som de inte upplever eller lär sig. Kunskap som elever inte får ta del av. Internetklipp är inte denna kunskap. Det är en inspirationskälla för att möjligtvis hitta på övningar. Men det är inte träning. Det är inte kunskap om fäktning.
Ett annat problem som vi har i Sverige, om vi ser till damfloretten, är bristen på kvinnliga tränare. Jag tänker inte skriva om något gnatigt, trist genusperspektiv för det skiter jag rent utsagt i. Men en damflorett fäktare behöver träna med en kvinnlig tränare. Inte enbart, men det bör bli ett inslag. Damflorett fäktare möter inte killar på internationella tävlingar. Jag tar själv lektioner av Maestros hemma i Sverige, men här i Italien tar jag av en Maestra. Det är också utvecklat mig. Kvinnliga fäktare blir så vana vid att ta lektion av män att när det väl kommer till tävling står det plötsligt en annan kroppsform framför en. Småsaker som hur man träffar perfekt på bröstskyddet utan att stöten ”hoppar” iväg är en sak som har saknats på mina lektioner hemma i Sverige. Här har jag inte lärt mig en teknik för att sätta stöten, men flera. För det finns aldrig en väg att sätta en stöt på. Ett tips till manliga tränare kan ju vara att göra som Vladimir Juferov, sätt på er ett KVINNLIGT bröstskydd och öva detta med era damflorettister. De kommer ha användning av det på tävling, och ni slipper höra ”jag missade hela tiden för stöten hamnade på bröstskyddet och hoppade iväg”. För det är ingen ursäkt, det är ett tecken på att träningen inte har varit rätt anpassad för era damflorettister.
Ni som vill kan ta åt er av detta och utvecklas, ni som tycker detta är totalt felaktiga tankar kan strunta i det och fortsätta er träning som den är nu, men jag lovar, utan utveckling kommer ni och era elever ta år på sig för att nå resultat. Jag vet att den ekonomiska situationen för floretten idag inte är den ultimata, men varför lägga tusenlappar på tävlingar om inte träningen lever upp till den kvalitén som krävs för att nå toppen. Svenska florettfäktare har börjat prestera på internationella tävlingar. Simon Rizells topp 32 i helgen är ett exempel. Jag gratulerar dig till det! Men utan optimal träning kommer det inte komma några medaljer. Lägg hälften av pengar på att åka ut och sparring och kunskap från stora fäktnationer och ni kommer se att det kommer hjälpa. Detta gäller fäktare som tränare. Ett/två/tre internationella läger om året är inte tillräckligt.
Sverige kommer bli den florettnation den är idag om inte tränare börjar delvis fokusera på sin egen utveckling för att sedan kunna förbättra sina elever och man inte heller upplever fäktning från en världstopp fäktnations sett att se på fäktning. För hur skall man bli bäst om man inte lär och möter de bästa från de bästa nationerna?
/Gabrielle Göthberg von Troil

foto; Charlotte Levin och Augusto Bizzi

blir en BRA dag

Godmorgon vänner! Har påbörjat dagen med att vara produktiv, det är mitt sätt till att få allt att kännas bra. Städat duschen, skriv ut material, skrivit ut lite blanketter och svenska lektionen, skrivit rent anteckningar, handlat (glömde såklart att köpa kaffe igen!) Igår var ingen bra dag men det har vi lagt bakom oss och börjar denna dagen bättre. Med sol också! Har fäktning ikväll och lektion nu klockan 11.15-13.00. Sedan skall jag ha svenskalektion me Luigi, och efter det köpa kaffe och anteckningsblock, sedan blir det att plugga fram till halv sex när jag behöver gå och ta bussen till träningen.
Följde inte valvakan igår eftersom jag behövde sova och vi har ju alltid tidningar varje dag. Jag är oerhört glad att Obama vann! Annars hade det varit katastrof och jag hade på riktigt blivit rädd för det amerikanska folket.


Fredag den 13?

Idag har varit en helvetesdag.. Alltin jag gjor har gått fel. ALLT. Något konstigt med tentaresultatet, glömde ladda datorn innan lektionen, glömde hörlurarna, gjorde en dålig lektion på fäktningen, glömde äta ordentligt, glömde handla, hann inte kopiera ett papper till tävlingen så jag fick ge orginallet. Inget kaffe till morgonen imorgon för jag glömde köpa det. Och så har det fortsatt. Hela dagen. Jag introducerar här med min första dippdag i Italien. Nu skall jag bara sova.

Imorgon blir en bättre dag..
Åh ja, självklart glömde jag ta kort när jag hade lunch med Mandie, skall ta mamma, lisa och Anki och även tjejerna om de kommer ner, till detta ställe! jag älskar det! Sedan blev det lite sighseeing i stan och shopping så den delen av dagen har varit riktigt bra. Men de där mitt emellan.. Che cazzo..


Puss


martedi 6/11 2012

Godmorgon kära vänner. Till Anki; kolla förra inlägget :)

Tisdag idag, jag har precis gjort klart svenskaövningarna till Luigi för morgondagens lektion med honom. Vi skall ta en kaffe efter lektionen i EU law. Blir förhoppningsvis Mandies födelsedagslunch idag. Just nu är hon på en intensivkurs i italienska så jag väntar på att hon skall sluta. Jag skall gå och handla lite också så jag har till efter träningen ikväll. Sedan har jag lektion kl 17 i Le relazioni Internazionali och efter det fäktning. På torsdag blir det en liten utflykt med fäktningen. Vi skall träna med den klubben som anordnade tävlingen förra veckan i Vicenza. Kommer missa min lektion i RI men en lektion hit eller dit spelar ingen roll. Man vill inte missa att få en sådan här träningschans precis innan den viktigaste tävlingen för denna terminen.

För att få tävla i Italien måste man ha ett läkarintyg så att allting fungerar som det ska i ens kropp. Detta visste jag inte förrän till igår och jag kan bara tacka Gud att jag tog med läkarintyget som jag gjorde till min ansökan för boendet! Thank you lord!
Skall försöka ta lite kort idag också

Bacio!

Avtryck

Mina vänner, det är måndag, nya vecka nya tag och nya blogginlägg. Har inte haft så mkt att blogga om därför har jag inte bloggat. Var ute i lördags med Ecaterina, och jag älskar den tjejens taktik när det kommer fram människor (läs italienska män) som man inte vill prata med. Det är något med hennes attityd, går inte att förklara men de ger sig av iaf! Kom hem vid halv fyra, sov till tio och sedan pluggade jag hela dagen (söndag), skulle först ha turistat lite i staden men det var så dåligt väder så det blev inte det, och sedan skulle jag ätit aperitivo med Raserida från Albanien men hon var fast i Firenze för alla tåg var fulla. Så det blev lite plugg, solsidan, och sedan sängen. Jag älskar måndagar här i Italien. Städning, lakanbyte och lektion först vid 17. Jag har liksom en riktig långhelg. Varje helg! Det är lyx.

Nu är det bestämt att mamma kommer ner och firar julen med mig och jag är lyckligast i världen! Kommer bli så kul!

Det är inte bara Italien som gör avtryck (med att jag exempelvis börjat gestikulera mera, småprata med mig själv på italienska när något inte går som jag vill, samt börjat göra italienska ansiktsuttryck etc) Nej jag har tydligen gett lite avtryck på italienarna också. Dels vill de praktisera sin engelska så oftast blir det av vi mixar de båda språken. Detta hände en kille, S, (han som alltid kör mig hem) i helgen. Han var ute med sina vänner och hade några intag promille i kroppen om vi säger så. Vännerna var italienare så normalt sätt borde han prata italienska med dem. Men alla vet att alkohol kan påverka och sätta sina spår i våra kroppar. Så även i hans. Han började nämligen hela tiden, utan att tänka på det, prata engelska med dem. Jag och S pratar mestadels engelska med varandra så han sa att det berodde på att han pratat mkt engelska med mig. Jag skrattade så jag kiknade i bilen på väg hem från träning när han berättade det.

Bilden är från efter en av de första träningarna här i Italien.


Puss och godnatt

Nu skall jag ut och härja puss på er!


Bologna i natt

Så dagen har spenderats i träning och studerandets tecken (som alltid) men idag skall jag socialisera mig med Bologna nattetid.. FINALLY
Jag skall ut med Ecaterina, en tjej från Moldavien som jag träffade första veckan på Erasmusmötet. Håll i hatten pojkar för här kommer vi


Vicenza

Åh så irriterande, hade skrivit ett jättelångt inlägg om gårdagens tävling och så förlorar jag internetconnection...

Hur som helst, tävling var i Vicenza som ligger 1.5 timma från Bologna. Det var en mixad partävling så man tävlade kille/tjej. Tävlingen var orgnaiserad så att tjejerna tävlade mot varandra och sedan killarna mot killarna. Matcherna gick till 20 stötar, så om ex tjejerna började gick vi upp till 10 och sedan fortsatte killarna upp till 20. Jag och Simone gjorde en bra första round där vi vann 2 av 3 lagmöten. GIck vidare till elimineringsmatcherna där vi vann första men tyvärr tog det stopp i andra. Jag fäktade bättre under poulematcherna och tappade lite huvudet i sista elimineringmatchen så Simone hade en del att hämta upp. Efter några felaktiga domslut så förlorade vi med 20-16..

Tävlingen var lite annorlunda organiserad från Svenska. Ex så kontrollerade man inte floretterna under poulematcherna. För er som inte fäktar är det så att inne i våra floretter har vi en lite fjäder som skall klara 500 gr. Klarar den inte det får man inte fäkta med den. Normalt sätt kollar man detta innan tävling och under varje match under hela tävlingen. Här kollade man de enbart under eliminationsmatcherna. Hur som helst så är jag ganska nöjd med tävlingen. Jag har ju inte tävlat på 13 månader så detta var en godkänd comeback, och det viktigaste är att jag vet att mitt knä nu håller. Nästa vecka är det en mycket viktigare tävling i Verona. La prima prova qualificazione al Campionato Italiano. Många av tjejerna som var där igår kommer vara med nästa vecka. Jag måste tacka Kristiina Pekkola för allt det stöd hon gett mig under två års tid vad gäller min mentala träning. Utan hennes kunskap hade jag aldrig varit där jag är idag. Min fäktning är lugnare och jag ser saker mer klart än tidigare. Varför jag reagerar som jag gör, hur jag kan ändra vissa reaktioner etc. Hon har även varit till stor hjälp med min stress. Hon har lärt mig att se tecken, förstå mig själv och andra det som är negativt. Tack Malmö IdrottsAkademi och tack Kristiina Pekkola


Efter tävlingen så åkte vi för att se Vicenza, så vacker stad! Senare än Bologna om jag kan säga så.. Tyvärr hade inte restauranerna i Vicenza något bord för de var fullbokade så jag Giulia och Simone körde den klassiska Burger King målet efter tävlingen. Giulia är ockå från Zinella(fäktklubben) och hon tävlade med en kille från Vicenza. De fäktade riktigt bra men i kvartsfinalen efter en hård match tog det slut med 19-20.

Vi skulle egentligen åkt upp till en känd kyrka när vi kom till Bologna, San Luca, men jag var för trött coh hade huvudvärk så det blev sängen för mig. Har tagit lite sovmorgon och vaknade vid kvart över nio!

Nu idag väntar plugg och träning..
A dopo!

RSS 2.0