the day

Hej vänner! En liten summering av dagen. Gick självklart inte upp kl 0500 för kroppen sa nej, blev istället kvart i sju, gick ner till Mensa och hämtade frukosten som vi får - inte mycket men kaffet är gott och starkt. Tog upp det på rummet och där satt jag och läste igenom allt igen. Denna kursen har verkligen innehållet alla fält, från institutioner till lagstiftande, internal market, human rights, anti-trust and monopolies, med mera, Detta skapar en form av vagande känsla som ena stunden går från att "jag klarar detta" till "fan det kommer gå åt helskotta". Illa mående och lite yr (typ svimfärdig) så gick jag till tentan. Det var i vanlig uppståndelse väldigt kaosartat på fakulteten (italiensk byråkrati och organisering när det kommer till liknande saker som denna är INTE något exempel att efterfölja). Jag var beredd frå förra tentan att vi skulle kunna få vänta länge, men det var några erasmusstudenter som inte var det. En tjej hade en tenta till att ta i dag OCH ett flyg att ta vid 6 tiden. För att hon skulle gå på bal i Wien. Jag vill också gå på bal i Wien, men det är en annan sak att skriva om vid ett annat tillfälle. Det var italienska studentern som tog en annan tenta samtidigt så det var folk ÖVERALLT, ståendes mot väggar, sittandes på golv, stolar eller de som inte fick plats fic stå ute i kylan, det var helt enkelt en ironisk känsla av att vi alla skulle genom gå en bedömande fas som skulle antinge gå åt helvete eller få oss att se dagens ljus. Flyktingar från hetsiga studietider till fri medborgare för några veckor. Anna, som den här tjejen som skulle på bal, hette, lyckades på något sätt att få gå före väldigt många studenter (antagligen för att hon hade en till tenta), hon hade berättat för mig att hon nte pluggat länge, ingenting den senaste veckan, och när hon kom ut och klarat den, då kändes det lättare, i ungefär tre andetag till de ropade mitt namn. SChwwoom sa det och pulsen var nästan lika hög som vid förra tentan. Tänkte att det är lika bra att vara ärlig och säga att jag var jättenervös. Så jag gjorde det. Det var inte professoresan som utvärderade hos idag utan hennes lilla "staff". Så kom frågorna, jag var så nervös att jag ibland inte hittade dene exakta termen utan fick förklara mig fram. När orden kom "I think this is enough" visste jag inte vad jag skulle tro. Så jag frågade och de sa att jag klarat den, de bad mig sedan att vänta en minut utanför så de skulle kunna bestämma betyg. Seda hämtade de in mig, jag fick mitt betyg, VG, och sedan var det Verbalizzazione - vilket är när professorn sätter dit sin underskrift, sitt namn, kurs och en poäng på vår "libretto". Libretto är egentligen en liten bok, tänk er ett pass, som italienska studenter måste ha med sig vid varje tenta för att professorn skriver in betygen där. Erasmus studenternas libretto består av ett papper....

Glad gick jag därifrån för att äta sushi med Hannah, klockan var då tolv och jag hade väntat i tre timmar och inte ätit på över fem timmar. Efter sushi blev det liten runda på stan och sedan en kaffe för Hannah och en spritz för mig. Väl hemma så var det bara att byte om och vänta på att Simone, en fäktare skulle komma och hämta mig så vi kunde åka till fäktningen ihop. Detta för att jag skulle slippa ta bussen i världens förbannade snöregn som bara brakade ner.
Vår Maestra var tydligen bortrest men träningen blev bra ändå, har inte tränat på en vecka och jag märker att mina knän inte mår bra av det, speciellt int det knäet som jag skadade. Måste hålla igång för att ha cirkulation där jag hade inflammation! Här kommer det aldrig kunna bli någon soffpotatis av mig inte.

Hur som helst, skulle firat tentan med en tyska men jag är så trött att jag skall bara sova. Imorgon börjar nya äventyr! berättar mer imorgon puss och godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0