Assemblea at Camplus

Idag har jag verkligen varit sämst på att blogga. Menmen det har varit en späckad dag. Började dagen med kursstart i kursen Law of the European Union. En hel del utbytesstudenter där och träffade bland annat en jättetrevlig fransk kille så vi kommer bli pluggbuddys. Kursen verkar jätteintressant men det man märker är att mkt av det vi läst i Mänskliga Rättigheter tar de upp här från första början. Mer detaljerat dock så det är bra. Tentan vi kommer ha i denna kursen är en munta – på engelska visserligen men ändå. Note to myself är att inte sätta míg brevid den ryska/lettiska killen imorgon (till mig sa han att han var från Lettland men till läraren Ryssland...) hur som helst, det verkar som denna kursen inte var den mest intressanta som han läser för han frågade mig i princip var femte minut hur lång tid som var kvar av lektionen.. Försökte hålla humöret upp men till slut blev det så irriterande att jag bara visade min klocka så fick han lista ut det själv..

Kurserna här verkar sluta i december men jag har ju mitt rum här till slutet av februari så tror att jag eventuellt stannar, beroende på när min praktik startat, och fäktar. Ingenting jag behöver bestämma nu visserligen men kanske bra att börja tänka smått framåt. Hur som helst så kom jag hem efter skolan och skrev lite mail och gjorde lite läxor. Kl 19 hade vi välkomstmöte här på Camplus. Innan mötet började så stod jag och en tjej till och väntade på att de skulle öppna till aulan. Jag frågade om hon var utbytesstudent och det stämde. Amandine som hon heter, är från Frankrike men har anknytningar till både Skottland och Brasilien. Vi började prata och blev båda överraskade över att vi efter en timma redan hade hittat så mycket gemensamt och att vi tänkte och tyckte lika i många fall. Dessutom tävlar hon för franska landslaget i hoppning så på det sättet tror jag att vi får en annan förståelse till och för varandra än mot folk som inte tävlar i någon sport. Låt mig säga så här – vi förstår varandra och har varit med om liknande saker när det kommer till tävling och träningsbiten än folk som inte har tränat eller tävlat på högre nivå. Hon bjöd även in mig till hennes graduationsparty som visserligen kommer vara i Rio de Janeiro om ett år tror jag. Hennes föräldrar har någon form av hus där. Efter Assemblea skulle vi möta upp några av amerikanarna för att ta en drink någonstans men de har ett prov i italienska imorgon så de stannade hemma medan jag och Amandine gick ut och tog en kola och en corona. Båda vad supertrötta så vi insåg ganska snabbt att vi ville hem och sova. Imorgon skall vi äta lunch och jag skall visa henne shoppingatan. Skall även fixa min ”Codice fiscale” imorgon som kommer tillåta mig att tävla för en italiensk fäktklubb här nere. Codice fiscale är en form av skattekod som man måste ha om man skall representera/bo/leva eller göra typ bank ärenden(om man inte vill betala en extra avg på 5€) Hur som helst skall Maestra Magdas man ta mig på sin vespa och fixa detta för, för det första så har Magda bilen och sedan behöver jag någon som hjälper mig på immigrationsverket eller vad det nu blir jag skall till. Jag har två lektioner imorgon och skall fixa en bok till juridik kursen. Läraren uppmanade oss att vänta på en tredje utgåva men visste inte när den skulle komma ut så jag tänker att det är bättre att köpa boken och börja läsa. Vi snackar nu 800 sidor. Undrar om jag överlever vespariden.. Det blir iaf en dream coming true, att få åka vespa i Italien. Herregud.


Jag har varit dålig med foton har jag märkt. Tycker ni inte det? Får bli bättring!

ciaociao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0