Plans change

Ibland går inte allt som man planerat. Man har kanske planerat lite väl mycket för sitt eget bästa. Det verkar så för mig nu. Planen att komma till Italien till hösten känns långt borta. Eller den finns där men jag kommer kasta mig ut ur ett stup rent mentalt tror jag.

Min kordinator har hela tiden sagt att jag behöver "bara" 30 hp för att åka. Dessa har jag med slit skramlat ihop snart. Problemet ligger i att kordinatorn menade 30 hp på grundnivå, jag har läst nybörjar nivå.

Då kanske man tänker, aja men du kan väl åka ändå?

Ja. Men det kommer bli en mental crushdump som min kära kordinator valde att uttrycka sig. I konservativa länder (när det kommer till skolsystemet) som Frankrike, Italien etc så har man ett utbytesuniversitet för alla utbytesstudenter (självklart är det inte med i Utbytessamarbetet som Lund har) och resterande är för italienare eller utländska personer som kan flytande italienska - eftersom all undervisning sker på italienska.

SKulle jag nu åka till hösten, då kommer jag komma i en klass med bara italienare (riktigt nice iofs) men hamna på en nivå som är långt över min nivå i italienska. Det skulle vara som om AS åkte till Ryssland och skulle läsa ryska med ryssar, eller min bror Gustaf som läst två år spanska på gymnasiet skall åka till spanien och läsa spanska med spanjorer.

Jag kommer då bli bara pluggandes.

Ett annat alternativ är att jag läser hälften av poängen i italienska på italienska och de andra poängen mänskliga rättigheter på italienska eftersom terminologin är liknande.
Ett tredje alternativ är att jag tar paus en termin till och läser ytterligare 30 hp italienska och kan sedan tillgodoräkna mig dem i min pol.kand. (Kommer ta både en fil.kand i mänskliga rättigheter och en pol.kand) Ett fjärde alternativ är att kolla på ngt annat universitet i italien har nybörjar kurser för utbytesstudenter
Ett femte är att åka till ett annat land. Typ Schweiz.


Det blir sig att ta en tankeställare.


fan.

ciaociao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0