Pronto

Tillbaka från Espana och allt bra landet har att erbjuda, sol, mat, värme, bad, bränna, shopping, hunkar. Hopp - landar på landvetter och det är minus 4 grader och snö på marken. Jag förstår nu varför många invandrare som kommer hit och söker asyl eller medborgarskap - från varmare bredgrader - inte förstår sig på vädret är i vårt kära Sverige. Iaf vad är då det första jag gör när jag kommer hem? Slår på datorn såklart. Bloggberoende javisst!
En vecka från datorn och det känns som skrivandet eller inspirationen för att skriva i bloggen har kommit tillbaka. Nu ngt lite brunare och blondare iform och solbränna och blondare hår. En fräschare variant så att säga.

Vad kan man då konstatera av resan? Några notiser har gjorts och här kommer mina topp tre, som om jag skall vara helt ärligt chockade mig när jag märkte. Men när svaret var som svart på vitt, jävligt klart, så var det lätt att förstå.

1.Spanjorer spanjorer spanjorer dessa spanjorer. Många förknippar män från mer varmare bredgrader som spontana och ärliga - rättare sagt högljutt ärliga - iaf när det går förbi blondiner eller andra människor från vårt kalla nordland. Men efter några dagar med inte så mkt biltutande, skrikande av ord som guapa eller ola - inget visslande när man går förbi. Då började jag sakta men säkert att fundera - har landet genom gått en radikal förändring på ett halvår sedan sist jag var där eller vad hände? Svaret? La mamma.
Spanjorer, italienare, fransmän ja vilka män som helst från medelhavs/sydeuropa trakten har en fruktansvärd respekt för La mamma och speciellt när hon är med sina döttrar. De vågar inte. Märkte av detta tydligt när jag och min sis lämnade mamma för tio minuter när vi inte ville vara lika radikala som henne och korsa gatan på ett illegalt sätt och nästa sätta våra liv för att spanjorerna skulle köra över oss. Nej jag och sis tog istället en liten omväg runt en rondell. Och så fort la mamma var ur bilden börjades det. När la mamma sedan var vid vår sida. Silenzio .

2. Hur man verkligen ser att folk är turister och deras bristande sätt att klä sig snyggt. Viss folk är på semester. Fine folk vill upp sig - ta det lugnt och relaxa. Men vill man se ful ut för det? När vi väntade på bussen som skulle ta oss hem idag var det nästan som jag hade proppat mig fullt av Glopiller när tjejer imin ålder försöker klä sig lite "fräckt". Ett jävligt misslyckat försök till att vara någon blandning mellan miss Carey och miss hilton. Trikåklänning i totalt uttvättad färg med leggins, solglasögon vars form inte var värt den flickans ansikte samt pälsstövlar med gummiklack. Nej jag skämtar inte här stod tjejen med pälsstovlar med gummikilklack i 25 graders värme medan vi andra stod i flipflop. Min första tanke: fine det blåser mkt men inte ser jag ngn snö. Hon kanske ahde missuppfattat saharas sand som genom flera årtusen har blåst in på ön för snö. Men lilla söta vännen då har du också glömt din dunjacka!
Och snälla rara söta turister. Era kläder kan jag med nöd och näpe acceptera - även fast jag ALDRIG hade satt på mig pälsstövlar i 25 graders värme. Men klappa aldrig händerna efter en bra landning av flygplanet. Klappa aldrig era händer!
Mille grazie.

3. Hur mycket billigare saker blir när de inte skattas. Och då framför allt alkoholen. Helt sjukt. Rysk vodka en liter 37,5 %. Hur mycket hade man fått ge för den i Sverige ? Troligen några hundralappar. Men i landet där färgerna gul och röd regerar likt solen ala morgon och kväll (ala mitt älskade skånelands färger) så får man punga ut med 6,99 Euro. Jag och tjejerna kommer ha kul. Jag tackar tjejen i kassan för en liten fjutig encentare som jag aldrig tror jag kommer använda. Men jag tackar henne även för den "lilla" glasflaskan som kommer göra många roliga kvällar roligare. För även om man kan ha kul utan alkohol vilket jag absolut vet att man kan - så kan det alltid bli lite roligare med. Right?
Och ja.. jag tog in den olagligt i Sverige eftersom jag inte fyllt mina 20 än...
Men som idrottare vill jag även påminna att för mig kommer alkoholen i andra hand. Fäktningen framför allt. Annars hade jag inte hållt på med det i tolv år!


Så jaa resan har vart grym och har gett en lite perspektiv på saker och ting. En sak är klar. Jag älskar spanien. Jag älskar medelhavet. och jag älskar alla andra medelhavsländer. Jag älskar solen och värmen. Jag älskar kulturen.

Men som man säger borta bra men hemma bäst. Mitt hem kommer en dag vara vid medelhavet - det vet jag. Men så länge för jag ha mitt älskade Sverige som mia casa. Mia bella casa. Även om det är förbannat kallt.

Så nu hörs vi imorgon och då kommer annat att bloggas om.

pronto.

Adios amigos.

ciaociao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0