Dont stop believing.

Det är inte alltid lätt att vara skilsmässo barn. Tro mig för jag vet. Jag är ett själv. Även om hoppet alltid kommer att finnas för att det skall vara mamma och pappa och vi fyra syskon kommer det inte att vara så. Iallafall inte som en ända stor familj. Jag kommer istället ha två stycken hus, två katter, två gräsmattor, två brevlådor, en "extra mamma och en "extra" pappa - även om jag inte gillar att säga det som så. Jag kommer alltid ha två olika hem att välja mellan i två olika mysiga områden, fira två jular , två födelsedagar och kommer att ha en mängd olika grannar och en massa olika bussar att välja på när man skall in till stan.

Så det kanske inte låterså dumt att vara skilsmässobarn på några plan, men det är inte lätt - inte när man vill att det skall just vara mamma och pappa tillsammans, man vill se dem växa sig gamla tillsammans, se dem älska varandra och hålla de löftena som de en gång i tiden gav till varandra i tron om att de skulle bli de. Man vill att ens barn skall få fira jul med mormor och morfar, inte en dagen mormor och XXX och andra dagen morfar och ZZZ.

En skilsmässa går inte att beskriva, bara att uppleva, det ända man egentligen kan säga är att det är två personer som inte tillsammans längre är lyckliga utan måste gå skilda vägar.  För en skilsmässa ser aldrig likadan ut. den är olika från fall till fall, familj till familj. Jag ser hellre att personer som inte i varandras sällskap är lycklig längre - hur mycket de än önskar - går skilda vägar, för att stanna i ett äktenskap för barnens skull tär inte bara på dem själva utan även barnen. För vem vill äta middag när en av föräldrarna är ledsna? Vem vill se att mamma och pappa inte längre pratar med varandra, inte ens säger godmorgon? Vem vill att ens föräldrar skall vara olycklig?

Som skilsmässo barn så kommer man till olika stadier som inte är lätta-
stadie ett är när mamma och pappa berättar om att gå skilda vägar
stadie två - när man inser att man inte långre kommer ha ett hem utan faktiskt två
stadie tre - när mamma eller pappa träffar en ny...

Av egen erfarenhet, kan jag säga till dig som är skilsmässo barn, håller på att bli ett eller kankse nyligen blivit ett - det är inte lätt men sluta aldrig att tro på att det kommer bli bra. Även om mamma och pappa inte längre kommer vara lyckliga tillsammans så kommer det en dag då de båda är lyckliga - men på varsit håll. Sluta heller aldrig tro på dig själv och tvivla aldrig på dig! Tro ALDRIG att skilsmässan var ditt fel, för det är det INTE!
Mamma och pappa kommer att älska dig precis lika mkt som när du föddes tills idag och tills den dagen då du inte längre finns mer - och till och med då kommer de älska dig. För deras kärlek till dig kommer aldrig att dö ut.

Men den dagen då de träffar en ny kommer inte att vara lätt. Det kommer kännas jobbigt, svårt, konstigt och förvirrande samtidigt som det är spännande.
Men mina tips är :
* Låt inte din förälders nya partner gå dig in på djupet. för du vet aldrig om denna kanske stannar två månader eller 20 år. Den dag du märker att din förälders kärlek till din nya partern är så stark - det är den dagen du kan öppna upp dig.
* Var inte arg på din förälders nya, det är inte hans/hennes fel, var istället trevlig. Men du behöver inte känna en plilkt till att vara social
* Var glad för dina föräldrar att de hittat någon de tycker om, men du behöver inte känna en plikt till att tycka om personen. Ingen kan tvinga dig till att tycka om någon, inte ens dina föräldrar - det är bara du som kan bestämma det




Och till sist innan jag önskar alla godnatt. Jag förstår ilskan och frustrationen. Jag förstå sorgen och saknaden. Men allt blir bra, även om det känns som ett helvete. Sluta aldrig se det positiva i det negativa - det blir lättare att leva då

Och sluta aldrig tro på dig själv!



Godnatt och ciaociao - imorgon är jag i Stockholm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0