Tävlingen

Hej! Tänkte blogga igår kväll efter tävlingen men det blev lite vapen/utrustningsmeck och skype med Susanna G. Haha att höra hennes röst av fundersamhet och beundrarn över att skype är totalt gratis var det roligaste jag hört haha.

Hur som helst, tävlingen. Vi var 72 fäktare. 11 pouler med 6-7 fäktare i varje. Jag vann 4 av 6 matcher och förlorade den andra md 5-2 och 5-4, var rankade två från min poule och 20 totalt. Fick möte en tjej med kavelhandtag i första elimineringsmatchen. Åh vad jag hata kavelhandtag. För er som inte vet vad det är så är det som en lång pinne som fäktaren har som handtag, de får en lite längre räckvidd än andra fäktare med andra handtag men blir samtidigt ostabilare på handen. Hur som helst jag vann efter lite korkade misstag (florett misstag) och utnyttjande av tiden med 15-10, gick in bland de 32, och fick möte en tjej som jag verklien skulle vunnit mot. Men samma sak här, gick in i vissa perioder i floretttänk och det går inte alls när man möter en sådan här fäktare.. Förlorade 15-12. Det värsta var att denna tjejen gick till semifinal. Hade jag vunnit den matchen mot henne så hade jag gått in i topp 16 och därmed kvalificerat mig tll den andra uttagningstävlingen för värja till italienska mästerskapen. Det är nämligen så att först har man en kvaltävling, sedan de som går vidare från den går vidare till kvaltävling två, för att där försöka kvala sig in till italienska mästerskapen. Om man tex kvalar sig från första till andra kvaltävlingen men gör en dålig andra kvaltävling då måste man börja om från början med att försöka kvala från första kvaltävlingen till andra kvaltävlingen. Normalt sätt finns två omgångar av tävlingar. Så först är det första kvaltävlingsomgången med tävling ett och två, klarar man inte den så finns det möjlighet till en ny omgång av tävlingar några månader fram.. Systemet är VÄLDIGT annorlunda från Sverige.

Hur som helst hamnade jag i topp 20. Det var kul att tävla igår och det första mina Maestra sa igår innan poulen skulle börja var att jag såg ut att ha mer färg i ansiktet denna gången än vid floretttävlingen som inte gick så bra. Då var jag riktigt nervös, stressad för kursen med den knepiga professorn etc. Första stora nationella tävlingen på italiensk mark etc. Denna gången var pressen lite mindre och jag gjorde det jag älskade och tyckte var kul. Vid florettävlingn ville jag för mycket samtidigt som jag inte trodde till 100 % på mig själv. Då blir det problem. Visserligen var nivån lite lägre på värjtävlingen igår, men jag tyckte det var skoj, trodde på mig själv och bara krigade.. Min maestra var nöjd efter igår iaf. Det är det viktigaste..

Nu skall jag kriga med min lagbok.. Puss och kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0