Bring the burning fact on!

Volia! Hemma efter en sjukt lång dag innehållande
* 6 h plugg på stadsbiblioteket
* lunch på redfellas
* Föreläsning med MIA (Malmös idrottsakademi) om kost kring träning
*inbokning av en dietist.

Att mat kunde betyda så mycket! Alldeles för många idrottare äter för dåligt (?) och för mycket och dricker alldeles för lite. Jag trodde jag åt bra och varierat, men man skall till exempel äta fisk tre gånger i veckan nu under vintern för att få i sig D-vitamin så att kroppen får i sig antioxidanter på en naturlig väg. Om du skall träna morgon så skall du hellre äta ett stort mål mat på kvällen för att kroppen skall kunna tillgoda göra sig energi, samt att efter varje träningspass skall du dricka en halvliter vatten eftersom du måste fylla på musklerna för att de består mestadels av vatten.

En kopp svart kaffe innehåller 20kcal medan en stor latte från Espresso house innehåller 230 kcal!

And it goes on!

Kosten för en idrottare är A och O och det vet flesta. MEn hur många eftersträvar en perfekt kost? Många tränar på och ökar träningsintensiteten i hopp om att bli bättre, men många och däribland jag själv glömmer maten och vilan i målet till att bli bäst.

Därför skall jag nu börja gå hos en dietist anställd av MIA. Jag har haft väldigt olika erfarenheter kring mat och träning. En tränare säger att man duger osm man gör, en annan att träningen skall trappas ner för ja måste återhämta mig, en tredje att jag måste träna mer samt gå ned ca fem kilo på två månader och där tillkommer en mängd regler för mitt levnadssätt. Men vem skall man egentligen lyssna på? Är man uppfostrad med att tränaren alltid har rätt är det svårt att helt plötsligt ändra uppfattning. Men denna gången med övervakning och experthjälp så skall jag ge det ett försök!Det kommer vara tuffa veckor men utan att testa vet man inte om det kan ge resultat och på föreläsningen gavs konkreta verklighetsexempel på hur mycket idrottare har lyckats efter att de lagt om kostvanor och hur olika kostvanorna ändras beroede på idrott. Skall jag äta fett eller kolhydrater etc?

Så efter föreläsningen så har mina tidigare (vad jag trott varit bra) kostvanor ändrats och jag tror nu att de ger mer skada än nytta..

Bring it on!'

ciaociao




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0