första skoldagen

Ursäkta il ritardo med inlägg. Denna dagen har varit lite småhektisk. Började med att gå till Facoltà Scienze politiche för att prata om lite kurser etc. Efter det blev det en dubbelespresso vid ett närliggande kaffe för att sedan gå på erasmusstudentmöte. Jag kan säga att det blev jag, ryskorna, moldaverna, albanerna och någon annan öststatare som hängde. Kände mig ganska hemma där eftersom mina tränare varit från Ryssland. I vilket fall skulle mötet börjat 12 och självklart hade någon glömt bort det så mannen som skulle hålla det kom kallsvettig in kl 1 isället. Mötet hölls och vi fick en jäkla massa info. Tydligen verkar det dessutom som Erasmus Mundus organisatiörerna (Skillnaden mellan erasmus och erasmus mundus är att mundus är personer från länder som inte är inom EU eller som befinner sig i typ "tredje världen" status) klumpat ihop alla Erasmus Mundus studenter.

Hur som helst, jag är glad att LU nästan tvingade mig till att ta en termin italienska till (valet gjorde jag själv) eftersom man märker att det behövs. Hade i vilket fall som helst lunch med en tjej från Sibirien, ch varken hennes engelska eller italienska var väl så där jättebra men det blev gansa intressanta samtal eftersom vi dels kommer från olika världar och sedan att hon hade en annan religion än mig (hon är muslim).

Det var för övrigt gansa intressant iaktagelse, för när man pratar med ryskorna och öststaterskorna (förlåt att jag använder det ordet men det var ett lättare samlingsord) då tittar de medgivande på en när man berättar att man bor med amerikanare, typ "stackare jag vet de där amerikanarna kan man inte lite på" och det är tvärtom med amerikanarna om man pratar att man varit med ryssar, eller muslimer för den delen. Intressant iaktagelse. Vet att det inte är alla som är sådana men det var en sak jag noterade. Dessutom är det inte första gången idag som jag får höra att jag ser ut att komma från Ryssland. Enligt en av ryskorna så har tydligen alla ryskor blå ögon (?!)


Hur som helst jag gick sedan till lektionen. Svinnervös och ville först inte gå. Det var det största skämtet att vara nervös för. Jag hade fantiserat om en jättegammal professor i en sal där jag skulle vara ensam utbytesstudent och han skulle försöka sätta dit mig hela tiden. Fel fel fel.Vi har istället en ung kille som lärare, lite manjana manjana, men riktigt duktig. Det är en gammal aula med en akustik som i en sporthall.. inte bra.. för att kompenera så alla skall höra används en mikrofån alla 1990 någonting och med en jävligt lång sladd som sitter fast i väggen. Ju mer han pratar ju mer stönar han i mikrofånen så det blir typ rundgång och man hör ingenting. Ju mer han skriker i mikrofånen för att få tyst på alla desto mer rundgång blir det och man hör ingenting. Desto mer han pratar desto mer vatten måste han dricka för att sedan kamma sig över huvudet där det börjar bli lite tunnhårigt. Ju mer han dricker desto mer svettas han och desto mer han svettas dricker han. Detta resulterar i att grogrunden (läs armhålor) blir sumpigare och sumpigare för att sedan utvecklas till en stilla ocean som nu tar, likt världshaven, upp mer än 70 % av den urblekt mintgröna skjortan som han har. Sedan var det otroligt bra att jag hittade en annan utbytesstudent att hänga med. Hannah och jag skall ev träffas imorgon innan och fixa böcker!!

Oavsett världshav så är han väldigt duktig och bra. Han förstår att vi kanske inte hänger med på allt vad han säger men han pratar bra engelska så frågor i pausen på engelska går bra. I och för sig förvånar jag mig mer och mer med hur fort utvecklingen med språket går.

Skyndade mig till fäktningen efter lektionen. Kom en timma försent eftersom skolan slutar 19 och fäktningen börjar då. Men det var en ny italienska där idag och herrelådoriminadagar vad snabb hon var ! bra träning. Skjuts av S hem som insisterade på en bira men eftersom det är skola imorgon och Giuloa - den snabba italienskan - skulle jobba imorgon blir det en annan dag.


Nu skall jag sova

puss och kräm

Kommentarer
Postat av: frida isakson

visst har ryssar blå ögon dom med, men den ryskan är bara väääldigt avundsjuk på dina blå vackra ögon. :)

din dag lät hektisk men rolig! Du skriver på ett sätt som är intressant och roligt och det är bra för mig som är bloggläsare får då vill jag läsa mera!! så där får du ett pluspoäng som bloggare hehe

hoppas du mår bra hjärtat <3

kramisar / Frida I

2012-09-26 @ 16:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0