Saturday and I'm alive

En av de bättre sakerna med Italien är att det finns så snygga skor. Och billiga sådana. 10 euro och dessa blev klart mina. Behövde ett par ballerina innan skolstarten eftersom jag lämnat alla hemma. Och apropå skor. Italienare. Hur snygga skor kan dessa människor ha egentligen? Har sett så många snygga skor på män (och snygga män) att jag önskar jag kunde fraktat över alla paren till min bror Gustaf och pappa.
Och italienskorna, jag fattar inte hur, gamla som unga orkar gå dag ut och dag in i 15 cm klackar. Inte nog med att de är höga skor men gatorna här i Bologna är både backiga och med kullersten.
 
En dag kanske jag också vågar gå i sådan skor dagligen. Nu ligger istället min uppmärksamhet på att korsa gatorna utan att bli påkörd, vilket jag blivit mycket bättre på. Kan nästan kalla mig italienska i den bemärkelsen.
 
Idag har varit en bra dag. Tog lite sovmorgon och sedan frukost med amerikanarna som skulle på utflykt idag. Jag promenerade ner till centrum i förhoppning att hitta en långkjol eftersom jag har så mycket blåmärken och myggbet efter den första träningen. Men ingen lycka där. Verkar som jag är ute i fel säsong. För er som undrar om modet här nere under hösten är det dressat, bling bling och militärtema som gäller. Passar mig ganska bra faktiskt.
 
Jag tyckte att det var ganska lungt på gatorna idag tills jag märkte att de hade stängt av alla gator i centrum. Tydligen var det någon form av evenemang där man ville lära barn cykla och lära italienarna att det är bättre att gå än att åka buss/bil. Frågade olika personer om vad det var för evenemang och alla hade olika svar så det verkade vara lite diffust om vad huvudämnet var.
 
Blev fruktansvärt hungrig vid halv fyra tiden och tänkte gå tillbaka till restaurangen jag åt på igår men det verkade som jag kommit mitt i seiesta tiden. Gick till en av restaurangerna jag åt på första dagen och till min stora glädje var den öppen. Julia, dina bruschettas är så mkt godare än här men visst var det som alltid otroligt gott.
Mätt och belåten med en matkoma from hell traskade jag hem och nu sitter jag här, skall vila lite innan middagen och sedan blir det nog en till lugn kväll. Längtar nu tills skolan börjar på måndag. Holken om du ser detta så måste jag rådfråga dig om en sak så logga in på skype eller chatten på FB.
 
Har för övrigt försökt vara lite mer av en italienska idag och gå i långärmat eller jeans men det går inte i denna värmen för jag får absolut värmeslag. Antar att det kommer ta ett litet tag till innan jag vänjer mig..
 
ciao belli!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0