Friday

Okej så jag hittade texterna till kursen igår och laddat ner dem vilket tog typ 1 timma. Men jag hade den värsta lektionen igår i HELA mitt liv. De italienska studenterna gav inte vår lilla unga professor tillräckligt med respekt och attention igår på lektionen så han bestämde sig för att hämnas. Han pratade så fort och switchade powerpoint så fort (och hans powerpoint är sidor späckade med text i typ strlk 11 times new roman) att man han skriva i princip två meningar och sedan försvann den. Eftersom vi inte får ut hans powerpoint var man så fruktansvärt fokuserad på att skriva så jag han knappt lyssna, tur att man spelar in lektionerna. Hur som helst sista orden han säger samtidigt som han smäller igen sin dator är "ci vediamo Lunedi" och sedan går han i princip. Kvar satt jag och hade ett antal ord på sista meningen att skriva....

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt annorlunda system, dels hela universitetet men också atmosfären och sätten som lektionerna genomförs på. Mer traditionellt och gammaldags - princip vad jag hade förväntat mig. Men också liter mer, hur ska man säga, manjana manjana. När lektionern slutar om två minuter och professorn fortfaranade pratar börjar eleverna packa ihop sina saker och börjar gå (?!). Inte lite tyst lägger de ner block och penna. Nej de reser sig från stolarna och går. Och i och med att akustiken är så frukantsvärt dålig blir det världens eko och du hör ingenting. Det enda du hör när alla är gått är professorn "Ci sono domande?" (finns det frågor)..

Skall försöka ta bilder på salarna så förstår ni vad jag menar. Systemet på universitetet är till skillnad från Sverige mer faktabaserat. Tentorna är inte alls utformade på samma sätt för analyser utan det är konkreta faktasvar man vill ha.

Hade velat gå ut idag men börjar känna mig lite förkyld, vet inte om det är tempraturen när den har så stor skillnad mellan dag och natt eller om det är förkylningen som amerikanarna haft som smittat mig. Sedan går man otroligt mkt har, som jag sagt, minst tre timmar om dagen. Så jag tror att kroppen av värme, ibland för lite mat, lite vatten, mycket träning och stress/nervositet börjar reagera nu och förhoppningsvis slappna av efter snart 2 veckor. herregud två veckor. Det var som du sa Holken - tiden går verkligen fort.

Idag hade jag lektion och jag var så fruktansvärt trött. Det är också en skillnad mellan Sverige och Italien. Har du två timmars lektioner, då får du räkna med två timmar. Konstant. Ingen paus. Det tröttar ut ens huvud ganska mycket också.

Hade en pizza rossa till lunch på ett jättemysigt ställe på en bakgata som jag hittade. Efter det gick jag till min classmate Hannah från österrike för att hjälpa henne med kurslitteraturen och också se så vi var på alla de listor man måste vara på för att få ta del av kursen. Hon hade en jättemysig lägenhet som hon skall dela med två italienskor, och de hade en stor balkong som säkert kommer utnyttjas av mig framöver eftersom kvällarna här fortfarande är ljumma. Vi har ju mellan 24-26 grader dag och 14-16 grader om natten.

Så ja det är varmt, och det är supersvårt att bestämma vad man skall ha på sig för dels vill man inte sticka ut för mycket som exchange student, jag försöker jobba på min italienska look, och då är det jeans som gäller men eftersom jag får värmeslag av jeans har jag fått ett problem. Ett annat problem är mina blåmärken som nu är lika stora som ett VISA kort (fast runt såklart) och som sitter mitt på vänstra ärmen = inga linnen/t-shirts.....

You got the problem..

ciaociao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0