Sjukling har blivit lärare

Mina vänner, det är en riktig sjukling som sitter bakom skärmen och skriver. Sov jättekonstigt i natt. Vaknade med världens förkylning och feber. Tvingade mig iväg till lektion, frossandes, yrsel, svettandes, bubbla över huvudet, frossandes igen, svinvarm, ja allting gick runt som den mest perfekt ritna cirkeln. Vi hade en gästföreläsare idag, jätteduktig ung tjej som jobbar med terrorism lagstiftning i praktiken och sedan jobbar hon att ta fram nya förslag fr EU. Hur som helst, efter föreläsningen så kom det plötsligt springandes en kille mot mig som jag aldrig sätt.. Han frågade om jag var från Sverige och jag sa ja. Han sa sedan att han varit i Gbg i augusti och älskade Sverige, och han och hans syster - som går på gymnasiet - skulle vilja lära sig svenska och han undrade om jag ville hjälpa dem med det. Absolut sa jag. Perfekt för mig att utveckla min italienska. Nu är det ju bara så att antagligen måste jag ta fram/göra material. Han sa att de ville betal,a men först sa jag nej. Nu börjar jag fundera på om man kanske skall ta betalt ändå, eller så får de betala min kaffe.. Vad tycker ni? Jag behöver hjälp!!

Efter det lilla samtalet behövde jag göra några ärenden på stan. Köpa tofflor, strumpor, varmare pyjamas ect. Fryser som f*n på nätterna.

Nu skall jag ta en till panodil och sätta mig in i politica interstatale

ciaociao


Kommentarer
Postat av: Becki

Hej snäckan!
Vad kul med killen som vill lära sig svenska! Har kanske en potentiell kandidat till åt dig, om du är intresserad? En kille som jag träffade för några dagar sedan och som bor i Modena men luggar i Bo. Italienare så klart. Själv ska jag snart börja "undervisa" en italiensk tjej som pluggar svenska. Hon är väldigt duktig redan så det är hur kul som helst. Nästa vecka ska jag träffa en annan tjej som ska flytta till Sverige och behöver lära sig grunderna. Press?! Står lite i samma sits som du. Hur hittar man material? Som tur är har tjejen som pluggar svenska så klart böcker och jag tänkte ta kopior ur den. Betalt tycker beror på. Själv kommer jag inte ta betalt eftersom det är ett tandem, alltså vi kör först en timme svenska, sen en timme italienska. Berätta hur det går när du haft din första lektion, supernyfiken!

Svar: Åh vad kul! Nej detta är mer att de vill lära sig svenska och jag måste göra materialet själv i sådana fall och det kommer ta tid, pengar för kopior etc, så betalningen är mer som kompensation för det. Tänkte att vi kanske kör en/två timmar i veckan eftersom alla pluggar, och så får de betala 10euro/timma för båda personerna. Måste ju hinna med mina egna kurser med. Skall prata mer med honom imorgon så får vi se. Kul att han verkar superintresserad av Sverige. Det blir han och hans lillasyster i så fall! :)
Gabríelle

2012-10-10 @ 17:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0