Från igår kväll.

Som vanligt låg internet nere igår kväll så här är mina tankar.

Okej jag har misslyckat totalt. TOTALT. I mitt försök att vara mer italiensk alltså. Visst jag har jeans på mig nu istället för shorts trots att jag dör av värmslag här nere i jeans. Eftersom Bologna inte ligger vid havet och typ en dal med berg runt omkring så blir 22 grader mkt varmare än 22 grader. Det känns som det iaf. Att bära jeans nu har jag alltså inte misslyckats med. Jag har lyckats lära mig krossa gator utan att dö springandes över (om man nu kan det – men ni förstår vad jag menar). Jag börjar överkomma nervositeten att prata och det går bättre och bättre. Jag förstår mer på italienska under lektionerna. Jag har klarat av att gå hem själv i mörkret över Piazza Verdi. Jag har klarat av att köpa italienskt nummer, fylla på kontantkortet. Jag har klarat av att konversera och fixa en codice fiscale. Jag har klarat av att beställa på restaurang och ha en längre konversation på italienska med en mexikanare på mitt kaffehak om skillnader mellan Sverige och Mexico (träffade förresten honom idag utan för Lime Bar som mitt kaffeställe heter, älskar att människor är så sociala här, han bara kom fram, puss på ena kinden, puss på andra, hur är det, bra tack själv… och konversationen fortsatte i två minuter till innan han gick – jag menar i Sverige hade man antagligen gömt sig under sitt paraply - ja det regnade idag - för att man inte orkar hälsa eller är för feg)

Men det finns en sak jag totalt misslyckats med. En sak som jag gjorde på ett totalt svenskt sätt. Jag sa till läraren att jag behövde gå fem minuter tidigare. FAN. Jag skulle bara gått. Hade inte stått ut SÅ mycket som en exchange student. Jag skulle bara rest på min lilla rumpa och gått. Men nej här skall man försöka vara trevlig mot läraren och det blir på ett total svenskt sätt. Skall jag vara ärlig så blev han faktiskt ganska chockad att jag sa att jag skulle gå tidigare. Det var som om han var en mekanisk spratteldocka för hela hans ansikte stannade till i ett leende och hans nacke bara nickade. Fram och tillbaka fram och tillbaka. Hann inte ens säga klart hela meningen innan han började nicka. Men vem vet det kanske var bra gjort av mig. Och om ni undrar så är det läraren som dricker vatten och svettas hela tiden. Men han gjorde bra ifrån sig idag, ny skjorta, ny vecka = inga svettfläckar. Däremot ville han väl jävlas igen för mitt i lektionen drar han ut usbminnet till sina powerpoints. Det var bara till att lyssna.. Han är en speciell karaktär den där läraren. Men duktig. Han hade nog blivit en bra politiker med sin retorik.
Hur som helst, åkte till fäktningen sedan och hade fysträning med vår fystränare Maro för att sedan fäkta med Enzo (rullstolsfäktning) och sedan med Giulia. Gick faktiskt bra, måste vara mina nya fäktskor, allting går så mycket lättare nämligen. Fäktklubben har fått en ny lokal så på fredag är det invigning av den nya med bland annat en av Federazione italiana scherma högt uppsatta personer.

Nu skall iaf mitt huvud sova. Har varit jättekonstigt väder idag. Kallt. Varmt. Spöregn. Sol.
P.s. ni kan väl ta tillbaka ert hemska Sverige väder hem igen till Sverige, vill gärna inte ha det här

Ciaociao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0