Eurokrisen

Godmorgon vänner! Idag blir det en dag i Moscas, Pareto, Kant och säkerhetsdilemmats tecken.

Som många vet är jag antieuro och jag är så glad att vi inte har Euro i Sverige idag. De vanligaste frågorna man får här nere är;
1. Har ni Euro i Sverige? - Nej det har vi inte. - Åh då har ni tur
2. Hur har Sverige påverkats av krisen? -Inte lika mycket som euroländerna. - Då är ni lyckosamma.

Man ser krisen väldigt påtagligt här och man får höra om den från personer som kommer från Euroländer. För mig är det ganska billigt att leva i italien just nu. Men en annan vanlig sak man för höra att det är extremt dyrt för medborgare i Euroländer att komma till Sverige. Man lär sig att inte ta pengar för givet och att det finns så mycket mer att se och ha en bara pengar. Pengar påverkar, men kan inte köpa lycka. Det kan aldrig köpa ditt aktuella sinnestånd. Pengar skapar oftast fler problem än löser dem. Det är något jag fått insikt i. I allafall för länder i väst. Jag minns en gång på CASA, min högstadieskola, lärarna hade precis innan EURO-valet bjudit in, Sveriges då yngsta rikdsagsledamot för att prata om EURON. Denna personen var för Euron. Jag som är så jäkla nyfiken av mig ställde honom frågan "- Men säg att det sker en jätteekonomisk kris i Europa och de flesta länder har Euro, då kommer ju de flesta statsekonomier gå under, vad gör Sverige om vi har euro ?
Hans svar var; "-En sådan kris kommer aldrig att inträffa..." Jag har inga kommentarer till det svaret men än att man skall inte ta allt så himla mycket för givet.  
De är påtagligt att pengar påverkar människors liv. Jag är glad att krisen inte påverkat oss som här nere. Jag vet inte hur jag skall förklara men det är något i atmosfären som gör att det känns att det är svåra tider. Det är först när man bor utomlands som man förstår hur bra vi har det i Sverige. Visst, klimatet kan man alltid klaga på, men allting runt omkring visar på en bra organisation och bra institut/myndigheter etc jämfört med många andra länder, Saker och ting är strukturerade i Sverige. Visst finns det saker som jag skulle vilja FÖRBÄTTRA i Sverige. Men det är också förbättringar av saker. Saker som kan bli bättre än vad de redan är. Från och med nu, när jag har något att jämföra med, så skall jag inte klaga lika mycket på Sverige.
Vi lever i ett kallt men bra land. Ett lyckligt lottat land. Man vill alltid ha saker som man inte har. Men nu förstår jag hur bra Sverige faktiskt är.
MIna drömmar att bo utomlands när jag är äldre har svalnat lite. Inte försvunnit - absolut inte. Men svalnat lite.

Nu till säkerhetsdilemmat

ciaociao

Kommentarer
Postat av: Anki Bjarnehed

Kloka Gaby:-) ja man måste nog få något att jämföra med för att förstå att vi ändå har det tryggt på många sätt i gamla Svedala;-) älskar att läsa din blogg o följa ditt liv där. Hoppas f.f att Lisa o jag kan komma o besöka dig men det känns lite osäkert hur länge du stannar?? Kram goaste Gaby!!

Svar: Jag stannar nog till början på mars! Så ni är alltid välkommna!! :) massa kärlek
Gabríelle

2012-10-09 @ 17:00:02
Postat av: Anki Bjarnehed

Då får jag ta ett snack med Lisa;-) Stoooor kram:-)

2012-10-09 @ 23:28:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0