Beautiful Copenhagen

Det har varit några hektiska dagar i Malmö. Trevliga, händelserika och med en liten gnutta drama, så som det brukar vara.. Mina kusiner kom ner till Skåne i förrgår och därför har det varit lite bloggtorka.

Tänkte rekommendera en kurs som jag gick för några veckor sedan i Köpenhamn. Detta vackra Köpehamn. Jag älskar det och danskan får mig att känna mig hemma, i detta fula språk, som många tycker, finner jag det vackra, en hemmastadd känsla som inte går att beskriva. Min familj är delvis från Danmark och det kan vara därför hemmakänslan stadigt kommer krypandes när jag är i Danmark. En känsla av tillhörighet.

I vilket fall som helst så gavs kursen av Lunds Universitet i samarbete med Copenhagen Business School. Uppläget är fem dagars intensivkurs för svenskar i danska. Allting från grammatik till språklaboratorium till föreläsningar och stadsvandringar. Om min danskakunskap var bra innan var den grym när jag lämnade mitt Köpenhamn. Jag bodde under veckan hos en släkting som bor i Holte, ett litet samhälle, 20 min utanför Köpenhamns C. Hela upplevelsen blev en liten försmak på min Italien resa senare i höst. Kursen kostar ingenting och man anmäler sig på Lunds Universitets hemsida; Institutionen för Danmarksstudier. Kursen ges en gång per år (alltid sommar).

Dessutom hittade jag en potentiell framtida adress;





Språklaboratoriet;



Utsikten från stationen i Holte - måste vara en av jorden lugnaste och fantastiska platser.




På fredageftermiddagen var det den sista föreläsningen om dansk kultur men jag tänkte ta den danska kulturen till en ny nivå och begav mig själv ut i Köpenhamn för att se mig omkring. Eftersom jag inte var sugen att trängas med människor på ströget och framför allt var jag inte shoppingsugen(?!) så jag begav mig till Glyptoteket som antagligen är världens mest fantastiska museum. Skulpturmuseum med flera tusen år gamla skuplturer från Antikens grekland fram till danska modern skulptur. Jag måste medge att det ger mig ett lugn att gå och titta på alla fantastiska ting. Sådan precision som de är utförda med och så gamla. Så många historier som de bär på. Jag kan gå i timmar. Dessutom är vinterträdgården to die for.







Vinterträdgården



Kungliga bibliotekets trädgård

Ciaociao

Xx/G

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0