Im ready, are you?

Spa. Finns det något mer som ger människan den stunden av relax, avspändhet och stillsamhet som vi ibland behöver unna oss. Ifall det finns något i den stilen som gör människan så avslappnad som möjligt så är de iallafall få.

Varberg var ett utmärkt ställe som verkligen gav en inre ro och styrkte hela ens mentalitet för att man sedan skulle kunna återvända till det stressiga livet vi lever, när vi springer med andan i halsen till ett ställe efter ett annat. Egentligen borde alla människor ha en grym kondition med tanke på hur mycket vi "stressspringer" från saker och ting.

När man åker på spa åker man ju bara för en sak. Att ta hand om sig själv. Ge ens trötta själ och kropp rå så att vardagen sedan kommer bli lättare att leva i - och att man så länge som det går försöker undvika andan-i-halsen 24 h om dagen. Den inre ron är det vi behöver för att kunna trivas i våra liv och med oss själva.

Men hur tänker man om man åker en småbarnsfamilj - mamma-pappa-barn-barn - till ett spa?! Jag vet inte för jag tillhör inte någon småbarnsfamilj men om jag hade gjort det hade jag inte åkt med min familj till ett spa iaf. Inte med mina barn. Det hade i såfall vart jag och min man. Om jag vill ta med barnen hade jag istället åkt till platser som legoland eller skara sommarland eller någon annan turistfälla, för att kunna spendera pengarna på allt från lotter, attraktioner och spunnet socker istället för kroppsmassage, ansiktsbehandlingar, tångbad, tropikduschar, bubbelbad, träningspass eller avslappnad yoga.

För om man tänker steget längre. Vad finns det egentligen för barnen att göra på spa, mer än att skvätta ner en hel massa med människor som egentligen bara vill koppla av i poolen eller bubbelbadet, men istället för några barn över sig som absolut vill lära sig att dyka - fast det resulterar i magplask och ett X antal vattendroppar över andra människor. Skall barnen vara med på yoga passet för att sedan vara tvugna att störa alla andra efter sju minuter bara för att de har tråkigt. Eller skall femåringar plåga sig på ett band ihopp om att konditionen skall bli bättre. Vad gör barn på spa? Spädbarn kan jag förstå. Det är en helt annan sak. Men spa är ingen familjeutflykt. Det är till för att mamma och pappa och andra människor skall få vila upp sig från vardagen och slippa tänka på att hämta-lämna barnen, torka upp efter dem, byta dregelkläder, se till att de inte bråkar etc. Och samtidigt så inser föräldrarna under tiden de är på spa - utan barn- hur mycket de betyder för varandra, man och kvinna, samt hur fantastiska deras barn är. Man behöver den tiden. Och alla behöver tiden att ta hand om sig själva utan att känna att de hela tiden måste fokusera på annat. Spa är till för att fokusera på sig själv och sitt välmående.

Jag citerar den snälla receptionisten som visade oss runt på kurorten när vi kom "Även om ni vill hinna med allt här, så se till att ni inte gör det, för ni är här för att vila upp er och ta det lugnt, inte stressa som galningar för att hinna så mkt ni kan på ett dygn eller två" Och det är sant. Man är där för att ta det lugnt och inte göra.. någonting egentligen.

Nu när 2009 har stormat in i våra liv och våra kroppar står mer i fokus än något annat. Vi läser dagligen i tidningar och ser på tv om hur stressade alla är, och vi får veckovis tips på allt från att gå ner i vikt till att inte stressa ihjäl sig. Det jag iaf kommer att ta med mig under mina kommande levnadsår är ett hälsosamt och välmående liv. Hälsosamma drinkar, långa promenader,relaxande dagar, svettiga träningspass, tid med mina nära och kära - det är sådant som i år och kommande år kommer vara viktigt för mig.

Jag har bestämt mig. Jag skall bli den nya Anna Skipper..
www.annaskipper.nu


Thats just how it should be.
Im ready



bilden lånad från www.baden-baden.de



ciaociao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0