To have or not to have.

Det är ganska intressant det är med mode. Inte bara för att det i allmänhet är kul med kläder utan hur mycket det faktiskt kan variera mellan länder. Detta beror ju delvis på landets klimat, för hur skulle det se ut om vi gick i gladiatorsandaler ala Hollywood i januari och att man i sydafrika gick i bally ?

Nej självklart har klimatet en stor betydelse på hur det faktiskt är "rätt" att klä sig. Sedan är det bara det faktumet att allt fler designers väljer att göra ECO mode just för att klimat är ett så pass diskuterat ämne som det är i vår tid.

Men, och det som verkligen fick mig att tänka var någon morgon för några veckor sedan när jag lyssnade på the voice. Josefin Crafoord hade varit i Paris och det diskuterades självklart mode i studion. Vår kära Josefine listar vad som skulle komma att vara inne resp ute i vårens solar i paris.

På ute listan så kom fransar. Hon menade på att i alla reakorgar så låg fransväskor, fransklänningar, fransskor. Det var bara fransar överallt. Några dagar senare slår jag mig in på veckorevyns hemsida och vad hittar man då som veckans nya modetips? "Så blir du rätt med fransar i vår".

Hm dubbeltips eller dubbelmoral. Vem skall man lita på? Haute Couture landet Frankrike, eller bekväma Sverige. Fransar eller inte fransar?

Jag gillar fransar i rätt mängder. Så för mig kanske det blir en blanding av itne fransar och fransar i år. Men det viktigaste är att klä sig i det man tycker är snyggt. Keep up the personal style.

Men visst är det lite klurigt ändå med hur modet kan variera mellan länder ?Kanske för att Sverige ligger ett step behind de stora modehusens länder?

Hm tål att tänkas på..




ciaociao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0